پروژه کارآفرینی درمانگاه شبانه روزی

دسته بندي : کارآفرینی » صنایع دارویی و پزشکی
پروژه کارآفريني درمانگاه شبانه روزي در 39 صفحه ورد قابل ويرايش


1 مقدمه :

درمانگاه شبانه روزي محلي است براي انجام فعاليت هاي عمومي و تخصصي پزشکي و خدمات موقت اورژانس ، اين مرکز داراي امکاناتي از قبيل پزشک عمومي ، تزريقات و پانسمان ، داروخانه ، اورژانس موقت ، بينايي سنجي و جراحي هاي ايستاده و ... ميباشد ، طرح ايجاد درمانگاه شبانه روزي يکي از طرح هايي است که بايد با توجه به موقعيت شهري و مسکوني منطقه ايجاد شود .



1 – 2 نام کامل طرح و محل اجراي آن :

درمانگاه شبانه روزي



محل اجزا :

استان


شهرستان


بخش


روستا










-



1 – 3 – مشخصات متقاضيان :





1 – 4 – دلايل انتخاب طرح :

اين طرح نياز غير قابل انکار هر خيابان و محله اي در شهر هاي بزرگ است ، دارا بودن يک مرکز پزشکي مدرن و داراي امکانات مناسب مي تواند ساکنين منطقه را در رفاه قرار دهد ، اين طرح همچنين مي تواند اشتغالزايي مناسبي داشته باشد و سوددهي اين طرح نيز قابل توجه است .



1 – 5 ميزان مفيد بودن طرح براي جامعه :

اين طرح از جهات گوناگون براي جامعه مفيد است ، بالا بردن سلامتي فردي جامعه باعث افزايش توانايي فعاليت هاي اقتصادي و فرهنگي در جامعه مي گردد .



1 – 6 - وضعيت و ميزان اشتغالزايي :

تعداد شاغلين اين طرح در شروع کار 35 نفر پيش بيني شده است .







تاريخچه و سابقه مختصر طرح :

آغاز تاريخچه پزشكي در ايران از دوره اي است كه آرياييها در زادگاه اوليه خود به نام آرياويژ در حوالي خوارزم و پامير جايي كه ده ماه از سال سرد وتنها دوماه گرم بوده است زندگي مي كردند و اين شايد هفت هزار سال قبل از ميلاد مسيح باشد . درباره اين كه اساساً علم طب چگونه آغاز شد اقوال گوناگوني بيان شده است . بعضي گويند در اعصار اوليه هرفردي كه بيمار مي شده اورا در كنار مسير رفت وآمد مردم قرار مي داده اند . آنگاه هر كسي كه درماني براي آن شخص يافته بوده ارائه مي داده است .از ميان اين درمانها آن موردي كه به معالجه بيمار ختم مي شده را انتخاب مي كرده اند وبر روي سنگ حك كرده ودر هياكل خويش مي آويختند .نخستين پزشك آريايي به نام تريتا ( اترت ) ناميده شده كه به منزله اسكلپيوس يونانيان وآسكولاپيوس روميان است .چنانكه در وند يدادپرگرد 20بند 1-2 آمده است : زرتشت از اهورا مزدا پرسيد : كيست در ميان پرهيزگاران ، دانايان ، كامكاران ، توانگران ، رايومندان ، تهمتنان ، پيشداديان ، نخستين كسي كه ناخوشي را بازداشت ، مرگ را بازداشت ، زخم نيزه پران را بازداشت ، گرماي تب را از تن مردم بازداشت ؟ اهورامزدا در پاسخ فرمود : اي اسپيتمان زرتشت ، تريتا در ميان پرهيزگاران ... پيشداديان نخستين كسي است كه ناخوشي را بازداشت ، مرگ را بازداشت ، زخم نيزه را بازداشت ، گرماي تب را ازتن مردم بازداشت .همچنين از مندرجات كتابهاي مختلف زبان پهلوي چنين برمي آيد كه نخستين پزشك آريايي در جراحي نيز دست داشته است به قول بندهش : " اهورا مزدا كاردي مرصع به تريتا بخشيد تا با آن عمل جراحي را انجام دهد" . تريتا از خواص دارويي گياهان مختلف نيز آگاهي كامل داشته وبه ويژه خود عصاره ي آنها را مهيا مي ساخت . چنانكه در يسناي 9 بند 10آمده است :" سومين ناموري كه گياه هئوما را فشرد وعصاره آن را مهيا ساخت تريتا از خاندان سام بود ، آنكه صاحب دو پور دلير يكي ارواخشيه وديگري گرشاسب گرديد" . نام تريتا نه تنها در پزشكي ايران به جامانده است بلكه در هندوستان نيز نخستين پزشك آريايي شناخته شده واز اين معلوم مي شود تريتا هنگامي زيسته است كه آرياييان هند وايران از هم جدانبوده اند وپزشكي دوقوم همجوار با يكديگر وابسته بوده است . پس از تريتا در سرزمين آرياويژ – زادگاه اوليه ي آرياييها – در حوالي خوارزم وپامير درمكاني به نام ورايماكرت يك آريايي به نام يما ( جمشيد ) موفق شد گروه مبتلايان به بيماريهاي پوستي واستخواني و دنداني و بسياري از بيماران ديگر را از افراد سالم متمايز سازد ؛ چنانچه در وند يداد پرگرد 2بند 37 آمده است :" پس به آنجا (ورايماكرت ) نبرد نه يك كوژسينه ، نه يك كوژپشت ، نه يك سست اندام نه يك هاله ونه يك فريفتار ، نه كسي كه دندانهايش بدتركيب ودرهم روييده (ويميتودنتانو ) ، نه زن بدكار ، نه پيسي ، نه آنكه بايد از ديگران جداباشد ، نه با هيچيك از نشانهاي ديگر ، كه نشانه هايي هستند كه انگره مينو به مردم داده است . ساكنين ورايماكرت جهت سلامتي خود از پرتوهاي آفتاب به وسيله در وپنجه هاي بزرگ بهره مي گرفتند . خوراك و مايحتاج خود را چنان نگهداري مي نمودند كه هرگز فاسد نمي شد، آخشيگها (در ذيل شرح آخشيگ آمده است )به ويژه آب وآتش در آن جا مقدس وعزيز بود . در مينوخد پرسش 60 بند 2 اشاره مي نمايد : ورايماكرت در ايران ويژ، ساخته يما است و هرآيين مردمان و ستوران وپرندگان در آنجا به خوبي زيسته ودر آنجا از مردان وزنان هر چهل سال نسلي جديد وخانواده اي پديد آيد وزندگاني آنها بسيار وايشان را درد ورنج وبيماري كمتر است" . ناگفته نماند نام يما نيز مانند تريتا در كتب هنود يادشده است . از آريايي ديگري بنام تراي تئونا (فريدون ) در كتب ايران وهند ياد شده كه در ستاره شناسي وساختن ترياق ماهر بوده است . بهرحال در تاريخ ظاهرا اولين كسي كه طب را بصورت منظم ومدون ارائه كرد وآنرا از سحر وجادو جدا ساخت بقراط بود كه اورا پدر علم طب ناميده اند ( 460-355 قبل از ميلاد مسيح ) . پس از بقراط ، جالينوس ( سال 199- 129 ميلادي ) مدرسه جديدي براي تشريح بنا كرد وآثارش مدت هزار سال مبناي عقايد طبيعي دانان قرار گرفت .اساس روش درماني بقراط وجالينوس بر اساس طب مزاجي بود لذا بعضي اساس طب مزاجي را از يونان مي دانند وبه آن طب يوناني لقب داده اند . اما جالب است كه در اين زمينه گفتار آقاي سيريل الگود نويسنده كتاب تاريخ پزشكي ايران را بشنويم كه در صفحه 36 اين كتاب مي گويد :" تا آنجا كه از اطلاعات بدست آمده معلوم مي شود ، در ايران قديم وضعيت طب پيشرفته تر از آشور بود . حتي به جرات مي توان پارا فراتر نهاده گفت كه ايرانيان اصول آن چيزي را كه طب يوناني ناميده شده به يونانيان تعليم داده اند .حتي خود يوناني ها هم فرضيه طبايع چهارگانه خود را يك فرضيه بيگانه مي شناختند وبه رسم آن زمان آن را ايراني مي ناميدند . دكتر نجم آبادي نيز در كتاب تاريخ طب در ايران ضمن اشاره به اين مطلب اذعان مي كند كه" مكتب طبي زرتشت خيلي پيش تر از مكاتب طبي يونان ، در عالم وجود داشته است" . اما بهرحال در ميان مورخين در مورد مبدا طب مزاجي اتفاق نظر وجود ندارد. حال از اين مطالب بگذريم وبازگرديم به يونان باستان ، در قرن چهارم ميلادي مردم واطباء كم كم روش منطقي بنا نهاده شده توسط بقراط وجالينوس را رها كردند وبراي درمان بيماريهابه معالجه با جادو ، دفع اجنه وطلسم متوسل شدند . بطوريكه تاسالهاي متمادي روش بقراط وجالينوس به فراموشي نهاده شده بود.تا اين كه در جنگ هاي ايران ويونان آثار طبي بقراط وديگر اطباي يوناني بدست ايرانيان افتاد . با تأسيس مدرسه جندي شابور وترجمه آثار مهم نويسندگان يوناني ، بكمك دانشمندان ايراني طب به فراموشي نهاده شده يونان دوباره مسير كمال خود را بازيافت . پس از تصرف جندي شاپور توسط مسلمانان اين شهر كماكان از گزند وآسيب در امان ماند وهمچنان در سراسر ممالك اسلام بعنوان بزرگترين مركز تعليم پزشكي باقي بود .پس از اسلام نيز با ترجمه بيش از پيش كتب طبي يونان، دانشمندان مسلمان بزرگي از جمله محمدبن زكرياي رازي وابن سينا پاي به عرصه ظهور نهادند . پيشرفت علمي مسلمانان در مدت كوتاهي موجب شگفتي جهانيان گرديد . بطوريكه در آن زمان هرجوينده علمي گمشده خود را در بلاد مسلمين جستجو ميكرد . در حاليكه در اروپا در اغلب نقاط بيمارستاني وجود نداشت وشيوه درماني اطباء به جادو وطلسم و... ختم مي شد ، در قلمرو حكومت اسلام بيمارستانهايي وجود داشت كه داراي بخشهاي مختلف با تخصصهاي مختلف بود . گفته مي شود بعضي از اين بيمارستانها داراي لوله كشي هاي آب گرم نظير سيستم شوفاژ براي گرم نگهداشتن اتاق بيماران بود . همچنين گفته شده كه بيمارستانها دارا ي كتابخانه ، سالن تدريس و داروخانه بطور مجزا بوده است . علاوه بر اين ، سيستم تأسيس بيمارستانها بسيار پيشرفته بوده است بگونه اي كه مي توان آنرا از سيستم كنوني تأسيس بيمارستان برتر دانست .چرا كه اولاً بيمارستاني تأسيس نمي شده مگر آنكه مخارج بيماران و بيمارستان و دستمزد اطباء احتمالاً از محل وقف هاي مردم و امور خيريه تأمين مي شده است نه از جيب بيماران . ثانياً براي ساخت ساختمان بيمارستان هم اصولي داشته اند .


گزارش مختصر بازديد از واحد ها توليدي با خدماتي مرتبط با موضوع پروژه :

بازديد از درمانگاه شبانه روزي ابن سينا :

بر اساس هماهنگي هاي صورت گرفته با يکي از درمانگاههاي شبانه روزي در سطح شهر به بازديد از اين درمانگاه پرداختيم ، به بررسي فعاليت هاي درمانگاه پرداختيم ، با دستگاهها و نحوه چيدمان تجهيزات در درمانگاه آشنا شدم و به بررسي نحوه کار پرسنل و شيفت هاي کاري آنها پرداختم .



جنبه هاي ابتکاري بودن و خلاقيت به کار رفته شده :

استفاده از تجهيزات پزشکي مدرن و روز دنيا و استفاده از نيروي پزشکان متخصص به صورت شيفتي و 2 روز در هفته مي تواند مراجعه کننده بسياري را روزانه به درمانگاه جذب کند و اين کار مي تواند يک تبليغ بسيار خوب براي رونق تمامي بخش هاي درمانگاه باشد .

دسته بندی: کارآفرینی » صنایع دارویی و پزشکی

تعداد مشاهده: 1863 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 39

حجم فایل:597 کیلوبایت

 قیمت: 24,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: