پروژه کارآفرینی کارخانه تولید جای سیگاری و جای رادیو پژو 405 و RD

دسته بندي : کارآفرینی » تولیدی
پروژه کارآفريني کارخانه توليد جاي سيگاري و جاي راديو پژو 405 و RD در 54 صفحه ورد قابل ويرايش


فهرست مطالب

عنوان شماره صفحه

خلاصه طرح : 7

فصل اول. 8

بررسي بازار. 8

مطالعه و شناخت محصول. 9

نام محصول : 9

کاربرد : 9

تحليل قيمت : 9

عمر مفيد محصول : 9

فصلي بودن يا نبودن : 10

اهميت محصول و درجه نياز : 10

سياستهاي حمايتي يا محدوديتي دولت : 10

کالاي مکمل و آمار توليد آن : 11

مطالعه و شناخت تقاضا : 11

سهم بازار. 12

سهم گروههاي خودرو ساز از بازار سواري.. 12

سهم انواع خودرو از توليد. 13

سهم انواع خودرو از بازار سواري.. 13

مقايسه شاخص قيمت خودرو و شاخص بهاي مصرف کننده (تورم) 14

وضعيت واردات و صادرات محصول : 14

سهم بازار قابل کسب ( درجه نفوذ به بازار ، D) 15

فصل دوم. 16

بررسي فني.. 16

بررسي فني محصول : 17

ليست مواد اوليه تشکيل دهنده محصول : 17

ليست قطعات توليدي تشکيل دهنده محصول : 17

ليست قطعات خريدني تشکيل دهنده محصول : 18

بررسي و انتخاب فرآيند ساخت و تکنولوژي مناسب : 19

بررسي ماشين آلات و تجهيزات مورد نياز : 19

ليست ماشين آلات توليدي مورد نياز در جدول ذيل گنجانده شده است : 19

انتخاب روش استقرار : 20

جدول روش گازگيري در زير آمده است: 20

قطعاتي که نياز به رنگ کردن دارند در زير آمده اند: 22

طرح مونتاژ در زير آمده است : 23

روند توليد با توجه به ايستگاههاي کاري : 24

استقرار ماشين آلات و تعيين بخشهاي توليدي به کمک روش استقرار : 25

استقرار سالن توليد. 25

استقرار بخش با کاليت... 26

استقرار بخش رنگ... 26

استقرار بخش جوش التراسونيک... 26

استقرار بخش سري تراشي.. 27

استقرار سالن مونتاژ. 27

استقرار انبار مجموعه. 27

استقرار انبار مواد اوليه. 28

استقرار بخش قالبسازي.. 28

نقشه جا نمايي پيشنهادي.. 30

بخش هاي کمک توليدي و براورد مساحت آنها: 30

بخش نگهداري و تعميرات (نت) : 30

بخش کنترل کيفيت : 31

انبار : 31

اين بخش به سه بخش کوچکتر تقسيم مي شود که عبارتند از: 31

انبار مواد اوليه ( بخش دريافت ): 31

انبار کالاي در جريان ساخت : 31

انبار محصولات ( بخش ارسال) : 32

بخش توسعه و تحقيق (R&D) : 32

بخش مهندسي : 32

بخش‌هاي غير توليدي و مساحت آن : 33

بخش اداري : 33

غذا خوري و آشپزخانه : 33

نمازخانه : 33

سرويس بهداشتي : 33

پارکينگ : 33

نگهباني : 34

رختکن : 34

توجه : 34

انتخاب سيستم حمل و نقل : 34

بررسي نيروي انساني : 35

در جدول ذيل نيروي انساني و نيز مساحت مورد نياز هر بخش آورده شده است. 35

محاسبات مربوط به تعداد توليد روزانه : 36

پيشنهاد : 36

جدول ماشين آلات و توليداتشان : 39

فصل سوم. 41

بررسي مالي.. 41

برآوردهاي مالي : 42

سرمايه گذاري طرح مورد نظر به دو بخش تقسيم مي‌گردد که عبارتند از: 42

سرمايه ثابت : 42

الف ) زمين : 42

بنابراين در کل براي هر متر مربع از زمين 600000 ريال سرمايه ثابت مورد نياز است : 42

کل سرمايه مورد نياز 3300 مترمربع زمين : 42

ب: آماده سازي زمين : 42

ج : ساختمان : 43

هزينه احداث ساختمان را مي توان درسه مورد در نظر گرفت : 43

سرمايه مورد نياز ساختمان : 43

د: تجهيزات و ماشين آلات: 43

هزينه تجهيزات و ماشين آلات شامل هزينه هاي زير مي باشد: 43

هزينه ماشين آلات توليدي مطابق جدول ذيل برآورد شده است : 44

هزينه تجهيزات تاسيساتي : 45

هزينه تجهيزات حمل و نقل : 45

هزينه تجهيزات ارتباطي : 45

ن: هزينه اثاثيه و لوازم اداري : 46

و: هزينه تسهيلات مالي و ساير تجهيزات : 46

ه : هزينه آموزش پرسنل: 46

ي: ساير هزينه ها : 46

3-1-2- سرمايه در گردش : 47

الف : مواد اوليه : 47

ب : دستمزد: 48

ج : تنخواه گردان: 48

کل سرمايه مورد نياز : 48

سرمايه مورد نياز کل از جمع سرمايه ثابت و سرمايه در گردش بدست مي‌آيد: 48

ترکيب مالي سرمايه گذاري : 48

آورده متقاضي.. 48

وام بانکي.. 49

محاسبه سود و زيان : 49

برآورد هزينه ساليانه: 49

هزينه هاي خريد مواد اوليه براي سال اول : 49

هزينه هاي خريد مواد اوليه براي سال دوم: 49

هزينه هاي خريد مواد اوليه براي سال سوم : 49

هزينه نيروي انساني براي يکسال : 49

هزينه استهلاک: 49

-هزينه لازم براي نگهداري و تعميرات: 50

هزينه هاي متفرقه: 50

حق بيمه پرسنل : 50

هزينه بهره وام : 50

هزينه هاي پش بيني نشده : 50

محاسبه قيمت تمام شده محصول در سال اول : 51

محاسبه قيمت تمام شده محصول در سال سوم : 51

محاسبه قيمت تمام شده محصول در سال سوم : 51

تعيين قيمت فروش : 52

براي تعيين قيمت فروش ، دو ملاک وجود دارد: 52

تحليلهاي مالي : 52

فصل چهارم. 53

شاخص هاي مالي.. 53

سودآوري: 54

الف : نسبت برگشت سرمايه درسال : 54

ب:نسبت عملکرد : 54

ارزش افزوده : 54

تراز نامه. 54

صرفه جويي ارزي : 55




خلاصه طرح :

در اين طرح به بررسي کارخانه توليد جاي سيگاري و جاي راديو پژو 405 و RD پرداخته شده است ، براي بررسي طرح از روش هاي آماري و اقتصادي و برآورد هاي مالي استفاده شده است ، اين طرح شامل چهار فصل ميباشد ، فصل اول به بيان کلياتي از قبيل مقدمه ، تاريخچه ، مجوز هاي قانوني مورد نياز ، وضعيت بازار ، ميزان واردات و صادرات و ... پرداخته است ، فصل دوم به بيان روش انجام کار پرداخته است ، بازديد از واحد کاري مشابه ، نيروي انساني ، نحوه تامين سرمايه و ... از جمله عناوين موجود در اين فصل ميباشد ، فصل سوم به بررسي طرح از ديدگاه اقتصادي پرداخته است ( طرح توجيهي يا BP ) ، عناويني از قبيل نيروي انساني مورد نياز ، ميزان سرمايه گذاري ، مواد اوليه مورد نياز ، ماشين آلات مورد نياز و ... از جمله عناوين موجود در اين فصل ميباشد ، در نهايت فصل چهارم به بيان نتيجه اجراي طرح مي پردازد .



مطالعه و شناخت محصول

نام محصول :

محصول منورد نياز در اين پروژه ، مجموعه سيگاري و جا راديو پژو 405 و RD مي باشد .



کاربرد :

اين محصول در دو نوع خودرو پژو RD و پژو 405 مورد استفاده قرار مي‌گيرد.



تحليل قيمت :

شايان ذکر است که قيمت اين مجموعه هايي که هم اکنون توليد مي شود ، در بازار مصرف حدوداً 1200000 ريال مي باشد.

توليدات اين محصول نيازهاي داخلي را برآورد مي سازد و از نظر کيفي ، مناسب بازار داخلي است .



عمر مفيد محصول :

براساس نظر خواهي بعمل آمده از توليد کنندگان و فروشندگان مجموعه ، عمر مفيد محصول ، در حدود 3 تا 6 سال تخمين زده شده است .

البته با توجه به فرهنگ مصرف در ايران ، نمي توان به رقم فوق تکيه نمود به عبارت ديگر مي توان عمر مفيد را (کمتر/ بيش) از 8 سال در نظر گرفت . ( معمولاً عمر مفيد مجموعه برابر با عمر خودرو در نظر گرفته مي شود.)



فصلي بودن يا نبودن :

محصول مورد نظر در همه فصول سال مورد استفاده قرار مي‌گيرد. توجيه اين مطلب آنست که مجموعه ، در قسمت داخلي بدنه خودرو تعبيه شده است و اثرات اقليم برآن ناچيز است.



اهميت محصول و درجه نياز :

با نظري اجمالي با بازار تقاضا پژو (RD و 405) در کشور در مي‌يابيم که نياز بازار تقريباً رو به افزايش مي باشد . مواردي از اين قبيل مشتريان بيش از يک سال در نوبت دريافت پژو مي مانند و سرمايه خود را بدين منظور بلوکه مي کنند توجيهي بر اين مطلب است. البته نرخ افزايش تقاضا شايد با تغيير سياستهاي دولت در واردات خودرو ونيز توليد و يا مونتاژ خودروهاي خارجي کاهش يابد. همچنين دلايل انتخاب اين محصول آنست که اولاً بر طبق آمار دريافتي از وزارت صنايع و معادن ، سرمايه گذاري براي قطعات و مجموعه هاي داشبوردهاي پيکان و پژو 405 در کارخانجات ايران خودرو به تريب بر حسب اولويتهاي داشبورد ، رودري ، آفتابگير ، زه هاي لاستيکي مي‌باشد. ثانياً محصول مورد بررسي نمود داخلي خاصي دارد و تقريباً قطعه اي لوکس و از طرفي الزامي براي خودرو به حساب مي‌آيد.



سياستهاي حمايتي يا محدوديتي دولت :

با توجه به اينکه دولت از طريق وزارت صنايع و معادن ، در راستاي نيل به خودکفايي سياستهاي خاصي را در مورد توليد خودرو و در نتيجه توليد قطعات آن اتخاذ کرده است ، ميتوان از تسهيلات ويژه دولت در مورد محصول مورد نظر بهره جست.

شرکت ساپکو در اين پروژه نقش عمده اي را ايفا خواهد کرد و ميتواند حمايتهاي ويژه اي را انجام دهد.



کالاي مکمل و آمار توليد آن :

کالاي مکمل مجموعه ، خودروي پژو 405 و RD است و به همين دليل ، آمار توليد پژو در روند پروژه اهميت دارد و مبناي تعيين تقاضا را بايد ميزان توليد خودرو پژو در کشور در نظر گرفت .



مطالعه و شناخت تقاضا :

«خودرو پژو در ميان مردم ايران به خودرويي با خصوصيات قابل قبول و مناسب بوده و جو مناسبي براي توليد آن ديده مي شود و نيز جامه مصرف کننده اين محصول را مصرف کنندگان داخلي و خارجي تشکيل ميدهند.»

با توجه به اينکه مبناي تعيين تقاضا را بايد ميزان توليد خودرو پژو 405 و RD در نظر گرفت ، خواهيم داشت:

متوسط رشد توليد ، در دهه گذشته ، حدود 25 درصد بوده است . صنعت خودرو سازي کشور در سال 82، معدل 751622 دستگاه انواع خودرو توليد کرده که نسبت به سال پيش از آن ، حدود 2/41 درصد درشد داشته است . پيش بيني مي شود که صنعت خودرو سازي کشور در سال 83 ، حدود 900 هزار خودرو توليد کند و نسبت به سال 82 از رشد 20 درصدي برخوردار باشد.

ميزان توليد درشش ماهه نخست سال 83، حدود 404257 دستگاه بوده است که نسبت به دوره مشابه سال پيش از رشد 18.8 درصد برخوردار شده است و نسبت به برنامه توليد ، 8.8 درصد انحراف منفي داشته و حدود 69 درصد از شرفيت هاي موجود را نيز به کار گرفته است.

در شش ماهه نخست 83 حدود 96.36 درصد از سهم توليد خودرو در کشور به خودروهاي سبک اختصاص يافته است.



سهم بازار

در شش ماهه نخست سال 83 ، 404257 دستگاه خودرو توليد شده است که از اين ميزان گروه ايران خودرو با حدود 57.23 درصد ، در صدر قرار داشته و گروه سايپا با حدود 39.15 دصد در رده دوم قرار گرفته است .

کاهش سهم بازار گروه ايران خودرو از 59.57 به 57.23 درصد در مقايسه با افزايش سهم بازار گروه سايپا از 37.75 به 39.15 درصد در شش ماهه اول سال 83 نسبت به دوره مشابه سال قبل توجه مي باشد .



سهم گروههاي خودرو ساز از بازار سواري

ارزش بازاري خودروهاي سواري توليد داخل بين سالهاي 76 تا 82 در مجموع بيش از 16.8 هزار ميليارد تومان بوده است که از اين ميزان به طور متوسط 64 درصد سهم گروه اين خودرو، حدود 32 دصرد سهم گروه سايپا و حدود 4 درصد سهم ساير خودرو سازان بوده است .

ارزش بازاري خودروهاي سواري توليد داخل شش ماهه اول سال 83 ، حدود 3020 ميليارد تومان بوده است که در مقايسه با مدت مشابه سال پيش 11.85 درصد رشد داشته و از اين ميزان ارزش حدود 63.01 درصد به گروه ايران خودرو ، 34.29 درصد به گروه سايپا و مابقي حدود 2.70 درصد به ساير خودرو سازان مربوط بوده است.



سهم انواع خودرو از توليد

در شش ماهه نخست سال 83 ، بالغ بر 348008 دستگاه خودرو سواري در کشور توليد شده است که حدوداً 86.09 درصد از سهم توليد خودرو را به خود اختصاص داده و نسبت به دوره مشابه سال پيش حدود 15.4 درصد رشد داشته است . در اين مدت سهم گروه صنعتي ايران خودرو از 62.65 درصد در دوره مشابه سال 82 به 60.58 درصد کاهش و سهم گروه صنعتي سايپا از 35.91 درصد به 38.21 درصد افزايش يافته ، سهم کرمان خودرو از 0.76 درصد به 0.24 کاهش و سهم توليدي بهمن نيز از 0.66 به 0.63 درصد کاهش يافته است . همچنين خودرو سازان راين نيز با توليد 600 دستگاه هيونداورنا 0.17 درصد از سهم سواري را به خود اختصاص داده اند.

بخش توسعه و تحقيق (R&D) :

اين بخش به منظور بالا بردن سطح تکنولوژي ، ارائه طرحهاي نوين و .... در نظر گرفته شده است . براي اين بخش مساحتي برابر 25 مترمربع در نظر مي‌گيريم .

بهتر است اين مکان در مکاني دور از صداهاي ناشي از توليد باشد.



بخش مهندسي :

براي اين بخش مساحتي برابر 16 مترمربع در ظنر گرفته شده است .









بخش‌هاي غير توليدي و مساحت آن :

بخش اداري :

100مترمربع براي اين بخش در نظر گرفته شده است که شامل بخش دفتري انبار و تکثير ، اتاق هيات مديره ، اتاق جلسات ، اتاق بازرگاني ، بخش دفتري مونتاژ مي شود .



غذا خوري و آشپزخانه :

با توجه به تعداد پرسنل که تقريباً 100 نفر مي‌باشند مساحتي برابر 15 مترمربع براي آشپزخانه و 80 متر مربع براي غذا خوري در نظر گرفته شده است .



نمازخانه :

بخش نمازهانه ، اتاقي به مساحت 5 مترمربع در نظر گرفته شده است.



سرويس بهداشتي :

توالت و سه دوش در نظر گرفته شده است که روي هم مساحتي معادل 15 مترمربع را اشغال مي کنند.



پارکينگ :

براي اين منظور از محوطه حياط کارخانه استفاده مي شود و در بدو تأسيس ، پارکينک مجزايي در نظر گرفته نمي شود.



نگهباني :

يک اتاق به مساحت 10 مترمربع در محل درب ورودي کارکنان بريا اسن قسمت در نظر گرفته شده است .



رختکن :

يک رختکن براي سالن مونتاژ به مساحت 6 مترمربع و براي ديگر کارکنان در اتاقي در محوطه به مساحت 12 مترمربع در نظر گرفته شده است .



توجه :

براي اينکه در فضاي اشغال شده توسط بخشها صرفه جويي کنيم ، مي توانيم از يک ساختمان دو سا سه طبقه که بخشهاي کمک توليدي و غيره در طبقات فوقاني قراردارند ، استفاده نماييم.



انتخاب سيستم حمل و نقل :

با توجه به ماهيت مواد اوليه و محصولات ، حمل و نقل محصولات مشکلي را به وجود نخواهد اورد.

بنابراين به وسايل چنداني نياز نخواهيم داشت. و مي‌توان با استفاده از چرخ دستي هاي ساده ، قفسه ها و .... حمل و نقل را انجام داد .

البته اگر انبارها را به صورت قفسه اي در طبقات متعدد در نظر بگيريم بهتر است که از ليفتراک براي قرار دادن محصول و مواد اوليه در طبقات مختلف استفاده نماييم .



بررسي نيروي انساني :

نيروي انساني مورد نياز بخش نگهداري و تعميرات 8 نفر مي باشد که به 3 نيروي متخصص و 5 تکنسين تقسيم مي‌شوند.
دسته بندی: کارآفرینی » تولیدی

تعداد مشاهده: 1334 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 54

حجم فایل:84 کیلوبایت

 قیمت: 24,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: