پروژه کارآفرینی طرح تأسیس شرکت تولید نرم افزارهای کاربردی

دسته بندي : کارآفرینی » تولیدی
پروژه کارآفريني طرح تأسيس شرکت توليد نرم افزارهاي کاربردي در 45 صفحه ورد قابل ويرايش


پشگفتار

محصول معرفي شده در اين طرح نرم افزار کاربردي مي باشد که از زماني که بشر پا به دنياي ديجيتال گذاشت اين صنعت براي اداره سخت افزارهاي استفاده شده به کار گرفته شده است و اين صنعت چند سالي است که در کشور ما ايران بسيار رونق گرفته و اعم کشورها از روش هاي قديمي ثبت اطلاعات دست برداشتند وبه علت راحتي در اداره داده ها و ميزان خطاي بسيار پايين از نرم افزار هاي توليدي براي اداره ي امور جاري خود استفاده مي کنند اما در اين بين برخي از نرم افزارها از کيفيت مطلوب برخوردار نبوده و يا به صورت جامع طراحي نشده اند و نمي توانند پاسخ گوي نيازهاي کنوني جامعه ي رو به رشد کشور ما باشند پس بنابراين در اين بين تشکيل شرکتي براي پوشش دادن اين نقاط ضعف و پيشرفت در اين رده طلبيده مي شود که بنده با بررسي هاي 2 ماهه از منابع مختلف و پرس وجو هاي فراوان از افراد درگير در اين عرصه توانستم که تا حدودي مشخصات و ملزومات شرکتي که در اين عرصه بتواند فعاليت کند گردآوري کنم و به شما عرضه دارم.



فهرست

مقدمه................................................................................5

چکيده طرح .......................................................................7





فصل اول :

- معرفي محصول .............................................13

- ويژگي هاي محصول .......................................13

- روشهاي توليد نرم افزار ...................................15

- مهندسي توسعه نرم افزار ..................................21





فصل دوم :

- بازاريابي ......................................................26

- ملاحظات فني ................................................27

- طرح ساختمان شرکت .....................................28

- تاسيسات عمومي ...........................................30

- پرسنل .........................................................35





فصل سوم :

- بررسي مالي ................................................37

- سرمايه ثابت طرح ........................................37

- سرمايه در گردش .........................................38

- نحوه سرمايه گذاري ......................................39

- هزينه هاي ثابت و متغير طرح.........................42

- در آمد ساليانه و توجيه اقتصادي طرح ..............43





منابع و ماخذ..................................................................44



















مقدمه

امروزه در عصر تحولات صنعتي انسان ها بيشتر درگير سليقه و راحتي استفاده از صنايع پيشرفته امروزي مي باشند امروزه اگر کسي نتواند با دانش و مهارت پتانسيل خود رضايت مشتريان را جلب نمايد و قدرت ايستادن در مقابل همتايان خود را نداشته باشد شکست خورده واقعي اين رقابت تنگاتنگ است که ماندن در عرصه رقابت نرم افزاري اين را مي طلبد که رقابت کنندگان به سلاحي به نام دانش روز مجهز باشند تا که حرف هايي تازه براي گفتن داشته باشند.

و اما يک سري معضلات و موانع در اين عرصه وجود دارند که برآوردهاي اقتصادي را مشکل و ميزان ريسک را تا حد زيادي بالا مي برد بنابراين در اين بين بحث مديريت اقتصادي و مديريت ريسک به وجود مي آيد که افراد اصلي دخيل در اين رده بهيد از قدرت پيش بيني لازم و شهامت کافي برخوردار باشند اين ريسک ها و تخمين هاي دشوار به دلايل زير بوجود مي آيند :

1- نامحسوس بودن محصول توليدي : در هنگام توليد اين محصول نمي تان رون پيشرفت کار را به مشتريان نشان داد چون محصول تا زمان تحويل نهايي قابل رويت نيست.

2- منحصر به فرد بودن طرح : معمولاً پروژه اي که انجام مي شود منحصر به فرد است و معمولاً مشابه ي ندارد که از روي آن بتوان تخمين زمان و هزينه را زد.

3- نبودن استاندارد و اصول مشخصي براي طراحي نرم افزار.



و بسياري دلايل ديگر که براي بررسي آنها بايد که کتاب هاي اصول مهندسي نرم افزار مراجعه گردد.



و اما راه حلي که براي حل اين معضلات مي توان در نظر گرفت : طراحي سيستم ها به طوري که قطعات به کار رفته در آن قابل استفاده مجدد باشند و براي مونتاژ سيستم هاي بعدي به کار ميروند.

روش هاي توليد نرم افزار

بررسي فني طرح :



فرآيند توليد

فرآيند توليد نرم افزار از 5 مرحله اصلي تشکيل شده است :

1- شناسايي خواسته ها و قابليت ها

2- تحليل خواسته ها در محصول سفارشي و قابليت ها در محصول کلي

3- طراحي و پياده سازي ماژول هاي مورد نياز براي سيستم توليدي.

4- آزمايش صحت عمل محصول توليد شده( در محصول سفارشي تنها توسط مشتري و در محصول کلي توسط حداقل 10 مشتري) که به طور آزمايشي از محصول استفاده مي کنند.

5- پشتيباني از محصول که معمولاً در آمد حاصله از بابت پشتيباني در سال اول معادل 20 % هزينه استفاده از نرم افزار توليدي و هزينه متحمل کننده حدود 40 % هزينه ي تمام شده براي نرم افزار مي باشد اما بايد توجه داشت که اين 40 % صرف ارتقاء يک نسخه از نرم افزار مي شود اما 20 % درآمد حاصل از پشتيباني از هر محصولي که به فروش رفته است عائد شرکت خواهد شد.(شرح مفصل آن دربخش هاي آتي خواهد بود.)

شعار : بهترين تبليغ براي محصول خود محصول است.

تفسير : در دنياي محصولات نرم افزاري مي توان اين محصولات را از نظر توانايي هاي بارز به سه دسته تقسيم کرد :

دسته اول : محصولاتي که قابليت هاي اجرايي بالا ,سرعت بالا و رده امکانات بالايي را در اختيار استفاده کنندگان خود مي گذارند اما از نظر رابط (واسط کاربري)از وضعيت مطلوبي برخوردار نيستند کار کردن با اينها براي کاربران عادي مشکل مي باشد. و با وجود مزيت هاي ذکر شده به دليل دشواري کار با آنان استقبال چنداني از اين محصولات نمي شود چه بسا محصولاتي در مقايسه دو محصول نرم افزاري که هر دو يک سري خواسته هاي مشابه را برآورده مي کنند مشتريان محصولاتي را انتخاب کنند که اگر چه مکن است در برابر محصول رقيب از توانايي هاي کمتري برخوردار باشند اما از رابط گرافيکي کاربر واضح تر ,روشن تر و بي ابهام تر باشد را انتخاب نمايند.

دسته دوم : محصولاتي که از واسط گرافيکي کاربري خوبي برخوردارند اما توانايي هاي عملياتي ضعيف تري دارند که اين محصولات در دراز مدت با شناسايي نقطه ضعف هاي عملياتي شان توسط مشتريان از رده رقابت در دنياي عظيم نرم افزارهاي کاربردي خارج شده و جاي خود را به محصولات همتراز خود اما با قابليت هاي بيشتر خواهند داد.



دسته سوم : محصولاتي هستند که از نظر رابط گرافيکي کاربري و راحتي کا ر با آن در رده ي قابل قبولي از استاندارد کاربري هستند يا به اصطلاح جا افتاده در نظام مهندسي نرم افزار کاربرپسند ( User Friend) هستند و از طرفي ديگر نيز از لحاظ قابليت هاي کاربردي و عملياتي در درجه محصولات منحصر به فرد و با با قابليت هاي سيستماتيک بالايي هستند .اين محصولات پس از عرضه به بازار به سرعت از استقبال و تقاضاي بالايي از سوي کاربران مختلف برخوردار خواهند بود.

تشريح مراحل توليد نرم افزار سفارشي و توليد کلي :

مرحله اول در توليد نرم افزار سفارشي : شناسايي خواسته هاي مشتري که در اين مرحله کلياتي از نيازهاي مطرح شده از سوي وي را در قالب اسنادي گردآوري کرده و در اختيار گروه تحليل گر قرار مي دهد مسلماً فردي که به عنوان نماينده شرکت به کارخانه يا شرکت متقاضي فرستاده مي شوداز چند لحاظ بايد شرايطي را داشته باشد : اول اينکه از لحاظ قدرت تجزيه و تحليل ,گرداوري و تفکيک صحيح خواسته ها و نيز دسته بندي اوليه آنها بايد تسلط کافي داشته باشد و ثانياً از لحاظ ظاهري نيز بايد شئوناتي از جمله پوشيدن لباس مناسب در هنگام مراجعه به محل کار مشتري و برخورد اجتماعي و ظاهري مناسب و نيز از روابط عمومي بالايي برخوردار باشد و در ضمن چون اطلاعاتي که به اين فرد داده مي شود اطلاعات خصوصي و گاه حياتي براي شرکت سفارش دهنده محصولات وي بايد رازدار اين اطلاعات باشد و در حفظ آنها نهايت امانت داري را رعايت نمايد و طوري رفتار نمايد که اعتماد مشتري را جلب کند تا مشتري با خيالي راحت اطلاعات لازمه را در اختيار وي قرار دهد .

1- تجزيه و تحليل و مطالعه امکان سنجي خواسته ها در اين مرحله خواسته ها و نيازهاي مطرح شده از سوي مشتري در اختيار گروه تحليل گر قرار گرفته و گروه تحليل گر با بررسي اسناد گردآوري شده از خواسته هاي وي آنها را از لحاظ عملياتي شدن مورد بررسي قرار خواهند داد و خواسته هايي که امکان انجام خواهند داشت را تفکيک نموده و دراسن مرحله سيستمي کلي براي برآورده کردن خواسته ها تهيه مي شوند و با فيلترينگ خواسته ها طرح وارد مرحله بعدي خواهد شد در اين مرحله ممکن است با بکارگرفتن يک تحليل گر خارج از گروه به مدت چند روز انجام مي گيرد و يا اگر افراد گروه از دانش و تجربه کافي و وقت آزاد بيشتري برخوردار باشند خود اعضاي گروه مي توانند انجام اين مرحله را به اتمام برسانند اين مرحله ممکن است حتي چندين بار تکرار گردد اين مرحله را مي توان حساس ترين مرحله و در عين حال يکي از ارزان ترين مراحل توليد و تکميل پروژه نرم افزاري خواهد بود .

مرحله يک در توليد نرم افزار کلي :

اين مرحله معادل مرحله شناسايي خواسته هاي مشتري در توليد نرم افزار سفارشي است اما با اين تفاوت که در توليد نرم افزار کلي ديگر مشتري خواسته ها و قابليت هاي موجود در نرم افزار را تعيين نمي کند بلکه خود شرکت توليدي نرم افزار با توجه به نرم افزار توليدي پيش رو اقدام به تهيه ليست بزرگ و کامل از توانايي هاي در نظر گرفته شده براي نرم افزار مي کند در اين مرحله نرم افزارهاي موجود در بازار مورد بررسي قرار خواهند گرفت ,نقاط ضعف و نقاط قوت آنها ,دلايل رجوع کاربرانبه استفاده از آنها يا دلايل عدم استقبال کاربران از آن نرم افزارها مورد بررسي قرار گيرد و نرم افزاري تهيه گردد که نقاط ضعف نرم افزارهاي ديگر را پوشش و نقاط قوت آنها را نيز ارتقاء بخشد.تا بدين صورت در هنگام معرفي و مقايسه محصول توليدي با ساير محصولات توليد مشابه به تعبير عاميانه سر و گردني از ساير نرم افزارهاي مشابه بالاتر باشد و حرفي تازه براي گفتن داشته باشد تا مشتريان از آن استقبال کنند و در هنگام انتخاب با مقايسه قابليت هاي چندين نرم افزار مشابه نرم افزار توليدي شرکت را براي تامين خواسته هاي خود انتخاب نمايند و در ضمن نرم افزار بايستي جامع باشد آنچنان که پوشش دهنده تمام نيازهاي مشتري هاي مختلف در بازار باشد. و نيز به صورتي عمل نمايد که مشتري را طوري جذب اطمينان و راحتي کار با خود نمايد که وي روش هاي قديمي و دستي را کنار گذارد و به سمت استفاده از روش هاي محاسباتي جديد که بوسيله نرم افزارهاي توليدي روي آورد .

مرحله تجزيه و تحليل قابليت هاي شناسايي شده در توليد نرم افزار کلي : در اين مرحله قابليت هايي که به صورت اسناد قابل رجوع در مرحله قبل تهيه گرديده است ارزيابي مي گردند و کم و کاست هاي موجود نيز مورد تجزيه و تحليل قرار مي گيرند و با توجه به توانايي ها و پتانسيل موجود در افراد بررسي مي شود که آيا قابليت هاي مستند قابل پياده سازي هستند يا خير و در اين مرحله طرح کلي سيستم تهيه شده و به مرحله ي بعدي براي پياده سازي فرستاده مي شود اين مرحله بسيار حياتي بوده و در اين نوع محصول بهتر است که کار بيشتري روي اين مرحله صورت گيرد زيرا سيستمي که قرار است در مراحل بعدي تهيه شود بر اساس همين مستندات تعريف شده در اين مرحله مي باشد مستندات اين مرحله را ميتوان همانند دستوري دانست که از سوي مقام بالاتر جهت اجرا به زير دستان داده مي شود تعبير نمود.

مرحله بعدي در توليد نرم افزار به هر دو صورت کلي و سفارشي يکسان مي باشد .اما در انجام اين مراحل ممکن است براي انجام تغييراتي به مراحل قبلي برگشت داشته باشيم اين برگشت ممکن است به دلايلي اعم از مطرح شدن خواسته هاي جديد از سوي مشتري و يا شناسايي نواقصي در نرم افزار که در جهت رفع اين نواقص باشد.

شعار بهترين تبليغات براي محصول , خود محصول است.

تبليغات در اين صنعت, نوين ترين روش تبليغات است يعني اطلاع از طريق رسانه ي جهاني اطلاع رساني يعني اينترنت و زبان آن يعني وب سايت بدين صورت که خود شرکت يک وب سايت اختصاصي هم براي پشتيباني از محصولات شرکت ,فروش محصولات,معرفي سوابق شرکت و توليداتش به سايرين و نيز همکاري و تعامل با ساير شرکت هاي توليد کننده ي نرم افزار باشد.

اما بخشي از بازايابي آن مي تواند بدين صورت باشد که شرکت توليدي با فروشندگان معتبر نرم افزار که به عنوان نماينده شرکت هاي مختلف نرم افزارهاي آن شرکت ها را به فروش مي رسانند همکاري نمايد و درصدي از فروش را به آنان به عنوان پورسانت پرداخت نمايد.شرکت بايد پس از شناسايي اين فروشگاهها کارپرداز خود را براي عقد قرارداد با اين شرکت ها و دادن حق نمايندگي خود به اين شرکت ها به شهر هاي مختلف ايران و خصوصاً مراکز استاني اعزام نمايد.

و باز همان طور که اشاره شد کيفيت محصول ارائه شده آنچنان تاثيري در استقبال از آن خواهد داشت که هيچ تبليغي بدين صورت اثر نخواهد داشت زيرا

که کيفيت محصول خود گوياي همه چيز است و با مثبت نتيجه دادن نرم افزار , آن توسط مشتري هاي استفاده کننده به ساير مشتريان معرفي خواهد شد.

دسته بندی: کارآفرینی » تولیدی

تعداد مشاهده: 1348 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 45

حجم فایل:111 کیلوبایت

 قیمت: 24,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: